Psihologija barv: kako barve delujejo in na kaj moramo biti pozorni pri tiskanju?
Ali se odločate na podlagi razuma ali čustev? Čeprav v svojem odgovoru verjetno stavite na prvo možnost, številne psihološke raziskave kažejo na drugo možnost. Ljudje smo čustvena bitja in njihovo trenutno razpoloženje spreminjajo na primer barve, ki jih vidijo. Kako jih pravilno uporabiti pri tiskanju promocijskih materialov?

Najprej malo teorije: vsi odtenki, ki jih človeško oko zazna - do 10 milijonov barv - so del t. i. barvnega spektra , določenega z valovnimi dolžinami od 380 do 750 nm (vsaka barva je svetloba z določeno valovno dolžino).
Barve zunaj tega spektra so za ljudi nevidne, vendar žuželke in ptice zaradi specializiranih svetlobnih celic v očesu vidijo tudi ultravijolične barve.

Avtor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537
Barvni spekter: vijolični konec ustreza valovni dolžini 380 nm, barve z manjšo valovno dolžino se imenujejo ultravijolične; rdeči konec ustreza dolžini 750 nm, odtenki z večjo valovno dolžino se imenujejo infrardeči.
Kako vas barve vplivajo
Vpliv različnih odtenkov na naše dojemanje in čustveno stanje obravnava psihologija barv. Ugotovitve tega področja se pogosto uporabljajo na primer pri načrtovanju fasad in notranjosti, športnih dogodkov ali oglaševalskih kampanj.
Razlog je preprost - povezovanje barv z izdelki omogoča strankam, da ustvarijo do izdelka določen čustveni odnos. In po raziskavah lahko nekatere odtenke človeka spodbudijo k spontanemu nakupu, na primer na blagajni v samopostrežni trgovini.
Čustva, povezana z barvami, izvirajo tako iz biološke osnove kot iz kulture. Ista barva lahko tako pripadniki različnih civilizacijskih krogov dojemajo različno. Medtem ko je bela za Evropejce barva čistosti, Japonci v njej vidijo poosebitev smrti. Močan vpliv imajo tudi osebne izkušnje in preference posameznikov.
Nadpovprečno število ljudi na primer raje izbira modro in zeleno, kar je verjetno evolucijsko pogojeno. Te barve so bile namreč v preteklosti ključne za preživetje (modra = voda, zelena = rastlinska hrana ali zavetje). V primeru hrane in pijače pa lahko svetlo modra barva nasprotno povzroči odpor - modrikasta barva namreč kaže na morebitno plesen.
Posamezne barve lahko razdelimo na:
- Topli odtenki - aktivirajoč značaj; imajo tudi placebo učinek, pri katerem na primer živo rdeče in oranžne tablete lahko človeka spodbudijo, ne da bi vsebujele aktivno sestavino. Sem spadajo rdeča, rumena, svetlo zelena in različni odtenki oranžne .
- Hladne barve - so pomirjujoče, placebo učinek se kaže v pomiritvi; med hladne barve spadajo odtenki modre in vijolične ter temno zelena.
- Nevtralne barve - dopolnilni odtenki, ki nastanejo z mešanjem toplih in hladnih barv. Sem spadajo med drugim siva, bela, bež in kremni odtenki.
Izbira barve je ključna za podjetniško komunikacijo in dojemanje izdelka, na primer pri tiskanju vizitk in letakov.
Primer je podjetje McDonald's, ki je s prehodom z rdeče na zeleno barvo povečal prihodke med letoma 2018 in 2019 za 5,5 %. Po mnenju marketinških strokovnjakov je imelo ključno vlogo dojemanje zelene kot "zdrave" barve, zaradi česar so bile stranke pripravljene zapraviti za hitro prehrano več denarja.
Pomen barv v marketingu
Kako se torej določene barve povezujejo z različnimi čustvi? In katere odtenke uporabiti, če želite, da vaše storitve ali izdelke stranke dojemajo kot zanesljive?
Rdeča:
- čustva: strast, moč, vznemirjenje, jeza, hitrost.
Rumena:
- čustva: sreča,
- značilnosti: nižja kakovost, poceni izdelek.
Zelena:
- čustva: zdravje, zavist,
- značilnost: dražji izdelek, ekološki izdelek.
Modra:
- čustva: moškost, kompetence,
- značilnost: visoka kakovost, zanesljiv izdelek.
Roza:
-
- čustva: prefinjenost, ženskost, iskrenost.

Vijolična:
- čustva: avtoriteta, moč.
Oranžna:
- čustva: toplina, vznemirjenje.
Črna:
- čustva: žalost, strah, smrt,
- značilnost: luksuzni izdelek.
Bela:
- čustva: sreča, čistost.
Barve pri tiskanju
Pri tiskanju promocijskih materialov imejte v mislih, da niso vse barve, ki jih vidite na zaslonu, takšne, kot jih bo natisnil tiskalnik. Elektronske naprave namreč uporabljajo t. i. RGB način in posamezne odtenke tvorijo z zlaganjem bele, zelene, rdeče in modre.
Tiskalniki pa delujejo na načelu CMYK načina, kjer posamezne barve ustvarjajo "odštevanjem" črne, rumene, vijolične in modre barve (več informacij najdete v članku o primerjavi RGB in CMYK barv). To med drugim pomeni, da običajni tiskalniki ne natisnejo svetlih odtenkov rumene, roza in zelene in jih nadomestijo z temnejšimi različicami.
To pa lahko povzroči pomembno spremembo pri dojemanju ponujenih storitev - medtem ko ima svetlo zelena poživljajoč značaj, temno zelena je bolj pomirjujoča. Te težave lahko rešite z uporabo posebnih tiskalnikov z heksakromnimi tonerji, ki vsebujejo skupno šest barv (namesto običajnih štirih).
Podobni članki

Kaj pomeni DPI pri tiskanju in kako glede na to izbrati ustrezen tiskalnik?
Pri izbiri tiskalnika, bodisi za dom ali pisarno, se velika večina kupcev odloča glede na ceno, vrsto in funkcije. Vendar se zelo malo ljudi ukvarja s stvarmi, kot je DPI, ki je za tiskalnike absolutno ključen. Na razmeroma preprost način obvešča o kakovosti tiskanja, ki ga tiskalnik zmore in posledično za katero dejavnost je primeren. Ne veste, kaj sploh je DPI? To vam bomo pojasnili v naslednjih vrsticah.
Cel članek »
RGB vs. CMYK: kako doseči najboljše rezultate pri tiskanju?
Predstavljajte si, da tiskate pomembno predstavitev za sestanek. Na videz nič težkega - samo kliknete natisni. Potem pa opazite, da se barve na tiskovinah ne ujemajo povsem. V primerjavi z izvorno datoteko niso tako svetli in na primer svetlo zeleno iz izvirnika je zamenjal temnejši odtenek. Kakšno vlogo imata pri tem barvna modela RGB in CMYK in predvsem - kako doseči enake barve kot na ekranu?
Cel članek »