4 nasveti kako (končno) končati z odlašanjem

21. 12. 2023

Mnogi zamenjujejo odlašanje z lenobo, a nič ni dlje od resnice. Najpogosteje odlaša skupina ljudi z visoko izobrazbo, ki delajo na višjih položajih. Kronično odlašanje uničuje življenje umetnikom, menedžerjem ali zdravnikom in lahko povzroči izgorelost, anksiozne motnje in depresijo. Kako enkrat za vselej končati z odlašanjem?

uvod

Vsebina članka:

  • Kako se kaže odlašanje?
  • 1) Delo si razdelite na sklope
  • 2) Omejite hrup in družbena omrežja
  • 3) Pojasnite, zakaj vse to počnete
  • 4) Napolnite svojo kognitivno energijo
  • Trikrat preložijo alarm, po prihodu v službo preživijo eno uro v kuhinji, dopoldan preživijo na družbenih omrežjih, z delom pa začnejo šele po kosilu. Poleg tega pa je njihov rokovnik nabito poln. Se tu prepoznate? Potem ste tipičen odlašalec.

    Kako se kaže odlašanje?

    Tipičen znak odlašanja je, da vas dejavnost, ki se je lotite namesto zastavljenih nalog, nikakor ne napolni. Nasprotno, v vas ustvarja tesnobo in jo poglablja. Človek odlašalec dobro ve, da ga mori več nalog in rokov hkrati, a se jim ne zmore posvetiti.

    Kronično odlašanje je prav tako smešno enostavno zaradi sodobne tehnologije. Družbena omrežja so le nekaj klikov stran – in če jih vaš delodajalec blokira, potem enostavno izvlečete telefon.

    Odlašanje pogosto povzroča t.i paraliza odločanja. Gre za stanje, ko se na nas zgrne toliko nalog, da dobesedno ne vemo, kam bi najprej skočili. In tako se raje posvetimo Instagramu, Facebooku ali plitkim videjem, s katerimi je internet kar preplavljen.

    Na srečo pozna sodobna znanost več načinov za boj proti kroničnemu odlašanju.

    1) Delo si razdelite na sklope

    Učinkovito orožje proti paralizi odločanja sta navaden svinčnik in blok papirja. Najbolje je, da si zvečer zapišete vse naloge, ki jih morate rešiti naslednji dan, jih razporedite po prioritetah in na koncu določite točen čas, ko se boste posvetili danemu delu.

    Obsežnejša dela razdelite na manjše sklope, manjša opravila (npr. delo z elektronsko pošto) pa spet združite. Paraliza odločanja ne bo imela nobene možnosti – o vašem delovnem redu bo odločal papir. Morda vam bo v pomoč tudi 5 pravil pravilnega razporejanja časa.

    Delo na posameznih sklopih združite s tehniko Pomodoro. Nastala je v poznih osemdesetih letih prejšnjega stoletja v Italiji in je sestavljena iz 25 minutnega osredotočenega dela, ki mu sledi 5-minutni odmor. Po štirih ciklih Pomodoro počivajte vsaj 20 minut. Ta odmor lahko izkoristite za ponovno polnjenje svoje kognitivne energije (glejte spodaj).

    Za odmerjanje sklopov Pomodoro lahko uporabite številne aplikacije. Za pametne telefone z operacijskim sistemom Android in iOS, je primerna npr. Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List na namiznem računalniku pa uporabite Marinara Timer. Obe aplikaciji sta brezplačni. In če vam niso všeč specializirane aplikacije, si navijte navaden kuhinjski časovnik.

    2) Omejite hrup in družbena omrežja

    Največji sovražnik koncentracije so družbena omrežja – in sodelavci, ki se (za razliko od vas) ne morejo učinkovito boriti proti odlašanju.

    Brskanje po Facebooku itd. lahko poljubno omejite, vendar bo izčrpalo vire, ki jih potrebujete za osredotočeno delo. Če socialnih omrežij neposredno ne blokira delodajalec, morate biti svoje sreče kovači. Prekinite povezavo telefona z Wi-Fi in podatkovnimi povezavami ter na računalnik namestite eno od aplikacij, ki blokira dostop do YouTuba, Instagrama in podobnih portalov. Priljubljeni razširitvi med uporabniki Chroma sta npr. StayFocusedMindful Browsing.

    Poskusite razložiti svojo situacijo sodelavcem, ki zahtevajo vašo pozornost. Če vaši argumenti o tem, da se je treba osredotočiti, ne bodo naleteli na plodna tla, posezite po slušalkah. Te so navsezadnje idealni tudi v odprtih pisarnah.

    sluchadla L

    Slušalke so odličen pomočnik pri odpravljanju motečega zvoka v pisarni.

    3) Pojasnite, zakaj vse to počnete

    Ali poznate pomen svojega dela? Ne? Potem ni čudno, da iščete vsakršen izgovor, da se izognete delovnim nalogam.

    Poznavanje višjega namena vaših delovnih prizadevanj je neposredno povezano z vašo nagnjenostjo k odlašanju. Ni dovolj vedeti, da je namen poročila, ki ga trenutno pripravljate, zadovoljiti vaše nadrejene. Razlog za izdelavo mesečnega poročila je lahko npr. prizadevanje za boljšo porabo sredstev podjetja in boljše delo za stranke – delo, ki jim bo na primer pomagalo rešiti preživetje.

    Potopite se v vizijo podjetja, v katerem delate. Kako ta pomaga izboljšati svet? Tudi običajna podjetja imajo svoje poslanstvo. Računovodje podjetja na prvi pogled npr. vodijo računovodstvo, zagotavljajo davčne inšpekcije in svetovanja. A v resnici marsikateremu podjetniku pomagajo mirno spati – vedo, da se jim ni treba obremenjevati z računovodsko agendo, ki je tako ali tako ne razumejo.

    Poistovetite se z vizijo podjetja, v katerem delate. In če vodite svoje podjetje, pojasnite, zakaj ste se lotili tega in kako natančno olajšate življenje svojim strankam.

    4) Napolnite svojo kognitivno energijo

    Številne raziskave kažejo, da se moč volje lahko trenira tako kot mišice. Količino volje določa raven t.i kognitivne energije – če je imate dovolj, se boste prisilili k opravljanju tudi neprijetnih delovnih nalog. Nasprotno pa boste s pomanjkanjem kognitivnih virov verjetno gledali zadnjo epizodo svoje najljubše serije, namesto da bi delali (kar morda ni nujno vedno slabo).

    Svojo kognitivno energijo lahko napolnite s ciljanim počitkom. Torej ne z brskanjem po spletu, ampak na primer s krajšim sprehodom ali telovadbo – skratka vsem, kar vas odvrne od zaslona in usmeri misli stran od službenih obveznosti.

    Preizkušen recept za povečanje kognitivnih virov je tudi kozarec soka ali kos sadja. Ker vsebuje glukozo, ki je glavno gorivo možganov in je sposobna (v razumnih količinah) izboljšati koncentracijo.

    Podobni članki

    3 minute branja

    5 pravil za vaše upravljanje s časom

    Če vam vedno primanjkuje časa, se morate naučiti osnovnih principov upravljanja s časom. Zamujanje je še dovoljeno, kadar gre za delo, ki zadeva samo vas. Huje je, ko nadrejenemu 5 do dvanajstih oddate nedokončano nalogo. Katera načela vam bodo pomagala izpolniti roke?

    Cel članek »
    2 minute branja

    Ali lahko gledanje serij med delovnim časom poveča vašo produktivnost?

    Vas je kdo zalotil pri delu, ko ste gledali novo epizodo Igre prestolov? Morda si niti ne predstavljate, da bi med delovnim časom igrali video igre ali sodelovali v razburljivi igri namiznega nogometa. Hkrati pa gradnja con za zabavo in sprostitev danes postaja modni trend v naprednih podjetjih. In to zato, ker so pametni doumeli, da je spočit delavec dober delavec.

    Cel članek »